Etablerede virksomheder vil gerne samarbejde med startups – men hvordan? Det skal ny bog finde svarene på

Det er fyldt med dilemmaer, risici og svære beslutninger, når en etableret virksomhed drømmer om at få innovationskraft ind gennem partnerskaber med startups. Men det er også en mulighed for at blive en del af den bæredygtige omstilling i tide. Så hvordan laver man bæredygtige corporate-startup miljøer og partnerskaber? Det skriver Freja Ludvigsen en bog om – og nu inviterer hun indenfor i skriveværkstedet.

Der er ikke noget nyt i, at etablerede virksomheder forsøger at accelerere deres innovationskraft gennem samarbejde med startups. Nogle kalder det et corporate-startup miljø, en garage, en hub, et lab, moonshot factory eller et innovation house.

Uanset hvilke ord man sætter på, så er udfordringen for den etablerede virksomhed at være i stand til at udvikle nye forretnings-modeller samtidig med at drive den eksisterende virksomhed. Dilemmaet er: Jo mere stabilt man er organiseret, jo mere driftssikker – og jo svære kan det være at reagere på de nye muligheder i markedet.

Men selv om agendaen ikke er ny, så har noget ændret sig. Etablerede virksomheder i alle brancher oplever et tiltagende pres fra kunder, medarbejdere, lovgivere, investorer og samarbejdspartnere, som på forskellig vis peger på at den klassiske ”take-make-waste”-forretningsmodel om kort tid ikke længere er legitim eller ønskværdig. Bæredygtighed er rykket fra at være et lag glasur, som CSR-afdelingen kan lægge på kagen til sidst, til at være kerneforretning, hvis man vil være en del af fremtiden.  

FN´s 17 verdensmål sætter ord på den omstilling, som vi skal foretage inden 2030 for at opretholde kloden. Og selv om verdens topledere kæmper med at nå til enighed på klimatopmødet i Glasgow, og forsøger at sende aben rundt, så kan virksomhederne ikke vente på svar oppefra. De er nødt til at stille nye spørgsmål til deres produkter, produktionsforhold og leverandørkæder.

Ikke let at lukke startups ind

Derfor er det attraktivt at samarbejde med nystartede virksomheder, som er born sustainable og møder verden med en helt anden forståelse af fremtidens materialer, teknologier og cirkulære forretningsmodeller – og en helt anden beslutningshastighed.
Hvis de ser et nyt marked, kan de med kort frist forandre sig. Det kan den etablerede virksomhed af gode grunde ikke.

Hvad gør man så, hvis man som etableret virksomhed gerne vil lukke de agile ind i sin stabile verden?

Det er jeg optaget af. Jeg ser, at beslutningen er fyldt med dilemmaer, risici og svære valg, som meget let kan stoppe drømmen før man er kommet i gang. Jeg ser et stort behov for at hjælpe beslutningstagerne i de etablerede virksomheder med at række ud efter bæredygtige samarbejdspartnere på en måde, som er velovervejet, systematisk og risikoafdækket – men er modig og åben overfor det nye værdisæt, som fremtidens virksomheder skal basere sig på.

Tog springet fra offentlig leder til iværksætter

Freja Ludvigsen foran Verdensmålshuset på Fremtidsvej – et bæredygtigt innovationsmiljø.

Jeg har selv prøvet, hvor svært det er at skabe alternative rammer for iværksætteri, da jeg som kommunal erhvervsudviklingschef i Gladsaxe fik den skøre ide sammen med et par lederkolleger at omdanne en del af en nedlagt politistation til et kommunalt iværksættermiljø for bæredygtige virksomheder. Vi drømte om at lave et lokalt fyrtårn for verdensmålene og det krævede mod at gennemføre. Verdensmålshuset på Fremtidsvej åbnede i januar 2019.

Nu har jeg selv taget springet fra offentlig leder til iværksætter. Min mission er at yde mit lille bidrag til den bæredygtige omstilling ved at hjælpe virksomheder til at skabe innovation og vækst gennem partnerskaber. Derfor har jeg skabt virksomheden Partnerskaberen.

Bog med 12 trin til bæredygtige corporate-startup partnerskaber

I regi af Partnerskaberen har jeg sat mig for at skrive den bog, som jeg mener mangler på markedet: En go-to-guide til beslutningstagere i etablerede virksomheder, som gerne vil lukke bæredygtige startups ind for at få styrket deres innovationskraft, men ikke aner, hvordan de skal gøre det på en god måde.

Bogen har arbejdstitlen ”12 trin til bæredygtige corporate-startup partnerskaber – Gør din virksomhed til et kraftcenter for fremtidens vækst”.

I den kommende tid har jeg travlt med at skrive bogen, udvikle modeller, interviewe relevante personer og besøge miljøer. Det bliver en spændende rejse rundt i økosystemet. Jeg vil bruge denne blog til at stille spørgsmål og dele mine erkendelser:

  • Hvad er et corporate-startup miljø på dansk?
  • Hvorfor er samarbejde mellem etablerede virksomheder og startups særligt vigtigt for at levere på den bæredygtige vækst og grønne omstilling?
  • Hvorfor er det svært for beslutningstagere i etablerede virksomheder at skabe innovative miljøer?
  • Hvad har virksomhederne brug for hjælp til?
  • Hvor finder jeg de gode erfaringer?
  • Hvad skal der til for at mellemstore, ejerledede virksomheder skaber miljøer omkring sig? Og har de reelt lettere ved det end de store giganter?

Velkommen i værkstedet

Jeg vil således invitere indenfor i skriveværkstedet på vejen mod en sammenhængende bog om bæredygtige corporate-startup miljøer og partnerskaber. Foreløbig har jeg kun mødt begejstring, opbakning og lyst til at bidrage til projektet. Det giver mig den vildeste energi.

”Det er præcis den udfordring vi står i. Hvor hurtigt kan du have den bog færdig?”, spurgte en virksomhedsleder, da vi drøftede oplægget.

Jeg håber, at mange har lyst til at være en del af samtalen ved at bidrage med tanker, erfaringer, gode eksempler og hints til personer, der bør have en stemme i bogen. Velkommen i værkstedet.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.